Bokashi til folket. Hva nå?

Bokashi Norge får kanskje nye eiere i 2020. Det tror vi er bra for bokashi i Norge.

”Tre gründere, to kjøkkenhager og millioner av mikrober på en halvøy i Oslofjorden.” Slik presenterte vi oss da vi startet opp bokashinorge.no i 2015. Siden da har vi skrevet ca. 250 bloggartikler om å lage jord og å dyrke med bokashi, og to bøker; vi har snakket bokashi i timesvis til sammen på kurs og messer; vi har sendt titusenvis av bokashibøtter ut i landet; og sammen – alle sammen – har vi laget tonnevis av jord av matavfallet vårt med bokashi: Takk til dere alle! Bokashi on.

Det var en gang

Vi har vært med på et bokashieventyr i snart fem år. Da vi åpent nettbutikken på bokashinorge.no var bokashikonseptet ukjent i Norge*. Det merket vi godt: Da vi begynte å blogge og fortelle om bokashi i sosiale medier sommeren 2015, måtte vi i praksis trekke ALL trafikk til bokashibloggen inn dit via sponsede poster på Facebook. Vi måtte aktivt plassere bokashifortellingene våre i synsfeltet til hageinteresserte nordmenn. INGEN googlet bokashi i 2015.

Mye har endret seg på få år. I 2019 hadde vi 175 000 lesere på bokashibloggen, og 70% av dem hadde selv søkt seg dit. Fordi de ville vite mer om bokashi! Det er nye mekanismer i sving i bokashimarkedet.

Finn bokashigründer’n! På fabrikken for å hente hvetekli til produksjon av bokashisstrø høsten 2015. Bokashi er den lille sorte til høyre i bildet:-)

Bokashi stole the show

Bokashi er blitt hagekjendis i Norge. Bokashi har vært på TV og radio, i alle de store riksavisene, og i enda flere regions- og lokalaviser over hele landet; i magasiner, på blogger og i sosiale medier av alle slag. Så moro!

Vi har hele tiden jobbet etter visjonen BOKASHI TIL FOLKET! Det kjennes som at vi nærmer oss.

I løpet av 2020 vil vi ha mellom 100–150 forhandlere av bokashinorge.no-produkter. Og annet bokashiutstyr finnes i enda flere butikker: både mindre nettbutikker og store hagesentre og gjør-det-selv-kjeder har bokashiutstyr av ulike fabrikater i hyllene sine. Fysisk og/eller på nett. Interessen er stor. Vi vet at dette er en utvikling som bokashibrukerne i Norge ønsker seg: da vi gjennomførte en brukerundersøkelse i 2019, fikk vi enormt mange svar, og ca. halvparten av respondentene svarte at de ønsker å kjøpe bokashien sin i butikk. Da bør de får det. Bokashi til folket. Denne utviklingen åpner for nye formater, andre organiseringer, den setter nye krav og gir andre muligheter.

Altså: misforstå oss ikke – bokashi er ikke i mål i Norge. Det er fortsatt en nisje, det er kjempepotensial i markedet og mange flere hagehjerter å vinne der ute, og klimahjerter. Tusenvis. På mange måter blir nok disse lettere å vinne enn de «early adopters» som har kastet seg på bokashibølgen til nå. Men de skal kanskje nås på andre arenaer, kurtiseres på andre måter.

Bokashi er på full fart inn i butikkhyllene – til små økolandhandlere, hagesentre, faghandler og store gjør-det-selv-kjeder.

Nye tider gir også nye arbeidshverdager og endrede oppgaver; roper på nye kompetanser og kvaliteter, alternative løsninger og strukturer, andre erfaringer og motivasjoner. Kanskje.

Bokashi on!

Bokashi Norge får kanskje nye eiere i 2020. Men hva blir EGENTLIG nytt i så fall? Tja. Kanskje ikke så veldig mye, det vet vi ikke akkurat. Men én ting er sikkert: vi skal fortsette å lage jord og dyrke. Med bokashi.

Så, på med hagebuksa. Ut i bokashihagen. Dette er ikke slutten, det er antakelig bare begynnelsen. Og for en start det har vært! Vi takker og bukker og synger med småfuglene og sier som artisten Kygo: At least we stole the show!

We take our final bow,
it’s our time to go.
But at least we stole the show.

Bokashi stole the show.

/bokashinorge.no


* Senere fikk vi vite at det var gjort et forsøk en kortere periode 4–5 år tidligere, og enkelte hage- og kompostentusiaster kjente til metoden fra utlandet. En eldre kvinne hadde dessuten solgt EM-produkter, hovedsakelig til landbruket, fra gården sin på Hadeland i en årrekke: Lore, hun er bokashiens syvende mor i huset i Norge. Men hun var over 80 år da vi startet opp, og ønsket å gi seg.